Selamat Datang

Rabu, 24 Februari 2010

USAHA RASULULLAH MENCARI REZEKI YANG HALAL


Apabila Rasulullah saw mula berada di alam keremajaan dan kedewasaan, baginda mula mencari rezeki yang halal dengan bertungkus lumus menyingsing lengan dengan menternak kambing setiap hari. Ini telah diceritakan dalam satu hadis yang bermaksud; 'Dahulu pernah aku menternak kambing penduduk Mekah dengan upahnya beberapa kirat sahaja'.

Pekerjaan Rasulullah saw menternak kambing untuk mencari rezeki yang halal dan mengenai limpahan kurnia allah kepada keluarga Halimah Al Sa'diyah semasa baginda tumpang tinggal bersama-sama mereka telah menunjukkan secara jelas kepada kita tentang kerja-kerja dan usaha-usaha yang diredhai dan dipinta oleh Allah dari hamba-hambanya yang soleh di dunia ini.

Suatu hikmah Ilahi dapat kita lihat iaitu sebaik-baik harta ialah hasil usaha sendiri demi untuk kebaikan masyarakat dan manusia seluruhnya dan seburuk-buruk kesenangan ialah kemewahan yang diperolehi ksesusahan yang langsung dan tidak memberi sebarang sumbangan kepada masyarakat.

Pendakwah yang hidupnya bergantung kepada pemberian dan sedekah selepas berdakwah sebenarnya tidak mencerminkan sesuatu nilai pun.Sebaik-baik jalan kepada pendakwah ialah berdikari dan bergantung kepada sumber-sumber kewangan dan perusahaan sendiri tanpa menadah tangan meminta dari manusia lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails