Selamat Datang

Rabu, 6 Februari 2013

PR Kedah ikrar sumbang 15 kerusi ke Putrajaya

Harakahdaily, 06 Feb 2013
KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat Kedah berikrar akan menyumbangkan 15 kerusi kawasan parlimen kepada Pakatan Rakyat dalam usaha membentuk kerajaan persekutuan selepas Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar berkata jentera ketiga-tiga parti di negeri itu komited untuk menjadikan 15 kerusi dari negeri itu sebagai penyumbang pertama Pakatan Rakyat ke Putrajaya.

"Atas nama PAS dan Pakatan Rakyat, kita berikrar 15 kerusi Kedah adalah penyumbang pertama pembentukan kerajaan Pakatan Rakyat pada pilihan raya nanti," katanya kepada Harakahdaily.

Menurutnya, Pakatan Rakyat negeri ini dijangka mampu mengekalkan 11 kerusi parlimen yang dimenangi pada PRU 2008 lalu dan yakin menambah empat lagi kerusi yang kini dikuasai BN.

"Seluruh jentera Pakatan Rakyat kini sedang berkerja ke arah itu iaitu untuk mendapatkan 15 kerusi parlimen bagi membantu Pakata Rakyat ke Putrajaya," katanya yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena.

Sebelum ini beliau yang juga pernah melontarkan ikrar tersebut ketika berceramah di hadapan 50 ribu hadirin ketika Karnival Kedah Sejahtera Peringkat Pokok Sena 31 Januari lalu.

Turut serta dalam ceramah itu sebelum ini termasuk Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim serta Menteri Besar Datuk Seri Ustaz Azizan Razak.

Pada PRU 2008 lalu, Pakatan Rakyat Kedah telah menguasai 11 daripada 15 kerusi parlimen di negeri itu dengan enam kerusi dimenangi PAS dan lima lagi oleh PKR.

Kerusi yang dimenangi PAS adalah Padang Terap, Pokok Sena, Pendang, Jerai, Sik dan Baling.

PKR pula menang di Kuala Kedah, Merbok, Sungai Petani, Padang Serai serta Kulim Bandar Baharu manakala BN pula menang di empat kerusi iaitu Langkawi, Jerlun Kubang Pasu dan Alor Setar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails