Selamat Datang

Selasa, 22 Februari 2011

PAS gesa SPR halang BN perguna agensi kerajaan


Khairil Abdul Rahim

TEMERLOH, 22 Feb: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) digesa bertindak segera menghalang tindakan parti kerajaan menggunakan agensi kerajaan dengan memberi wang kepada pengundi dalam waktu pilihan raya.

Ketua Penerangan PAS Pahang Hassanuddin Salim berkata tindakan itu penting sebelum keyakinan rakyat hilang terhadap demokrasi dan pilihan raya di negara ini.

Menurut Hassanuddin, sehari dua ini menjelang Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Kerdau, pemimpin kerajaan telah memasuki kawasan berkenaan menyampaikan sumbangan wang atau janji projek.

“Semalam Timbalan Menteri Datuk Ahmad Maslan telah masuk ke Felda Jengka 23 dengan menyerahkan wang peruntukan sukan dan jalan selain ebrjanji membina dewan bernilai RM900,000.

“Menteri Besar Pahang (Datuk Seri Adnan Yaakob) pula masuk ke kawasan Orang Asli Paya Sendayan dan akan menyampaikan sumbangan wang Yayasan Pahang kepada anak pengundi Dun Kerdau di Sekolah Menengah Teluk Sentang esok.

“Kita lihat bendera-bendera Umno dan BN juga sudah dipasang di premis awam seperti balai raya dan dewan serba guna sedangkan perbuatan ini tidak dibenarkan sebelum tarikh penamaan calon,” hujahnya.

Tambah Hassanuddin, lebih menghairankan perbuatan pemimpin kerajaan yang dianggap melanggar tata susila demokrasi itu dilakukan tanpa rasa bersalah malah disiarkan terus menerus melalui media arus perdana.

Katanya, perkara ini buaknnya baru tetapi berterusan sedangkan ia memberi contoh dan gambaran yang sangat tidak baik kerana pihak berkuasa dibenarkan melanggar undang-undang.

“Sebab itu kita desak SPR yang sepatutnya berkuasa penuh mengawal demokrasi bertindak segera sebelum rakyat sendiri tidak percaya dengan demokrasi dan pilihan raya.

“Lebih membimbangkan kita, rakyat akan memilih cara lain untuk menuntut keadilan seperti di negara-negara yang sedang bergolak jika sistem demokrasi dikhianati sendiri oleh pemerintah,” ujarnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails