Selamat Datang

Rabu, 16 Mac 2011

SPR tidak bebas, Pakatan kalah


Suhaimi Mokhtar

PAS-Pakatan kalah lagi dalam pilihanraya kecil Dun Kerdau,Pahang dan Dun Merlimau,Melaka ,apabila calunnya di Kerdau, Hassanuddin Salim tewas ditangan calun Umno-BN, Syed Ibrahim Syed Ahmad,dan calon PAS-Pakatan, Yuhaizad Abdullah kecundang di Merlimau di tangan calon Umno-BN,Roslan Ahmad.

Di Kerdau,calun PAS mendapat 2,336 undi berbanding Umno-BN 5,060 sementara di Merlimau PAS mampu meraih 2,319 undi berbanding Umno-BN mendapat 5,962 undi.

Dua kekalahan serentak dipilihanraya kecil Dun ini adalah dijangkakan,kerana kedua-dua Dun ini merupakan kubu kuat Umno-BN.PAS hanya menaruh harapan untuk memenangi kedua-dua Dun itu dengan harapan momentum pilihanraya umum Mac 2008 berterusan akan menyebelahi PAS-Pakatan.

Bagaimana pun harapan ini tidak kesampaian disebabkan pelbagai faktor antaranya pertandingan yang tidak setara dalam padang permainan demokrasi yang tidak sama rata.Kekalahan PAS dalam pilihanraya sebelumnya di Dun Tenang ,Johor dan di Dun Galas,Kelantan juga berpunca dari kepelbagaian faktor yang sama.

Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) tidak bebas,pasukan keselamatan terutama pasukan polis juga kelihatan tidak bebas,bahkan menyebelahi Umno-BN dalam pretex masing-masing mengawal ketenteraman awam, keselamatan dan keamanan disamping kononnya untuk menjamin pilihanraya yang licin dan teratur.

Selagi anasir-anasir ini wujud,maka selagi itu tidak mudah bagi PAS-Pakatan untuk memenangi pilihanraya dikerus i-kerusi yang dikuasai oleh Umno-BN.Kemenangan PAS- Pakatan dalam pilihanraya umum lalu sehingga mampu menguasai beberapa negeri tidak dapat dibendung oleh apparatus yang mengaturselia dan mengawal pilihanraya,SPR dan pasukan keselamatan, apabila arus mahukan perubuhan begitu besar yang tidak dapat ditampung oleh perbuatan-perbuatan penyelewengan dalam pilihanraya.

Pilihanraya Kerdau dan Merlimau diadakan serentak, dengan waktu kempen yang pendek.Segala peraturan baru yang diperkenalkan SPR,semuanya untuk kepentingan memberi kemenangan kepada Umno-BN.Umno-BN bukan setakat menggunakan apparatus atau peralatan jentera kerajaan ini untuk menjamin kemenangannya,tetapi turut menggunakan media,akhbar dan saluran TV yang mampu berkempen lebih panjang,berulangkali dan menerima audience khalayak lebih ramai.

Inilah padang permainan demokrasi yang tidak setara dan samarata yang dihadapi PAS-Pakatan.Dalam keadaan ini mana mampu PAS-Pakatan yang mempunyai sumber yang terbatas dapat menyiangi Umno-BN.

Jika proses demokrasi negara ini berlaku secara adil,telus,saksama dalam padang permainan demokrasi yang setara dan samarata,tiada penggunaan jentera kerajaan untuk membantu kempen Umno-BN,SPR dan pasukan keselamatan yang bebas,maka sudah lama kuasa Umno-BN dikuburkan.

Kalau Umno-BN tidak percaya dan meragui hakikat ini,cuba kendalikan pilihanraya umum ke-13 ini dalam suasana yang lebih kondusif,nescaya Umno-BN akan melihat hasil keputusan pilihanraya yang lebih jelas.

Diharapkan dalam pilihanraya ke-13 nanti segala anasir-anasir peraturan negatif dalam pilihanraya dimansukhkan dan digantikan dengan peraturan-peraturan yang memperlihatkan ketelusan dan keadilan serta pilihanraya bersih yang tidak diselaputi dengan penyelewengan dan perbuatan merasuah rakyat seperti menjadi amalan sekarang.

Pilihanraya ke-13 yang dianggap paling kritikal dalam sejarah pilihanraya negara ini sejak negara ini mengenali erti pilihanraya bermula sebelum merdeka lagi pada tahun 1955,hendaklah dilaksanakan dengan penuh keadilan,supaya nanti t iada sesiapa yang mampu mempertikai dan mempersoalkan keputsan pilihanraya.

Adalah dibimbangi bahawa selepas pilihanraya ke-13 nanti selepas keputusan telah dibuat, ada pihak yang mempersoalkan ketelusan,kebersihan pilihanraya dari sebarang penyelewengan , yang kesan balasnya nanti membahayakan, apabila rakyat tidak lagi mempercayai keputusan plihanraya,lalu rakyat keluar beramai-ramai kejalan-jalanraya mendesak pilihanraya diadakan semula dan tidak mengiktiraf keputusan pilihanraya.

Kemungkinan seperti ini berlaku bukanlah sesuatu yang diluar perhitungan.Ia akan lebih memudaratkan negara.Adalah lebih wajar perkara seperti ini dielakkan lebih awal dengan mengadakan pilihanraya yang betul-betul bersih.adil,telus serta tanpa kelihatan sebarang penyelewengan , sama ada ketara atau tidak,besar atau pun kecil.

Kalau pilihanraya diadakan tanpa sebarang penyelewengan,penuh kredibaliti dan keadilan serta bersih,maka tiada sesiapa nanti yang akan mempersoalkan keputusan pilihanraya yang diumumkan.Apa yang berlaku dibeberapa buah negara yang sehingga sekarang masing-masing pihak mendakwa kemenangan masing-masing telah membawa negara kepada keadaan huruhara,apabila tiada kerajaan yang sah dapat dibentuk.Iktibar ini sangat perlu dihayati oleh semua pihak.

Pihak pembangkang mendakwa kemenangan berpihak kepada mereka,sementara regim yang mempertahankan kuasa kerana mahu terus bergantung dan berpaut kepada kuasa yang dinikmati, mereka mendakwa bahawa kemenangan berpihak kepada mereka.

Malaysia perlu mengelakkan keadaan sebegini dari berlaku.Dibimbangi kerana sudah begitu lama berkuasa dengan segala nikmat kuasa yang dikecapi,ada pihak yang tidak mahu berundur walaupun kecundang,kerana mahu terus berpaut dan bergantung kepada kuasa.

Walau apapun,apa yang perlu difokuskan bahawa pilihanraya ke-13 yang diadakan nanti perlu diperlihatkan pilihanraya yang ada kredibalitinya.Bagi menjamin pilihanraya yang berkredibaliti,SPR dan pasukan keselamatan termasuk polis hendaklah dilihat bebas dan berkredibaliti.Cukoplah menggunakan jentera kerajaan untuk kepentingan politik pemerintah.Cukoplah merasuah rakyat dengan projek-projek pilihanraya.

Faktor-faktor inilah yang menyumbang kepada kekalahan PAS-Pakatan dalam pilihanraya kecil Dun dan parlimen yang sejak mutakhir ini dimenangi Umno-BN,Mic-BN berturut-turut sebanyak lima kali.Setakat ini selepas 16 kali pilihanraya kecil Dun dan Parlimen diadakan , BN dan PAKATAN masing-masing memenangi lapan kerusi dalam pilihanraya kecil.

Kelihatan di peringkat awal pada tahun 2009 selepas pilihanraya umum 2008,Pakatan berjaya memenangi kerusi-kerusi pilihanraya kecil.Ini mungkin kerana momentum yang masih kuat berpihak kepada Pakatan ketika itu,walau parti manapun yang bertanding sama ada PAS,PKR atau DAP.Tetapi di tahun 2010,BN nampaknya bangkit memenangi kerusi-kerusi pilihanraya kecil yang ditandangi.

Dalam pilihanraya kecil yang keputusannya tidak melibatkan pembentukan kerajaan,maka segala ketidakadilan peraturan pilihanraya,walaupun tidak disenangi,ia tidak akan mengheret keputusan kepada konflik yang terbuka,tetapi jika keadaan yang sama wujud dalam pilihanraya umum ke-13 nanti,suasana akan bertukar menjadi konflik terbuka,apabila rasa tidak puashati bertukar untuk diluahkan dijalan-jalanraya.

SPR,pasukan keselamatan yang mempunyai perisikannya perlu berwaspada dan mengendalikan keadaan ini dengan adil dengan mengadakan pilihanraya yang berkredibaliti ,supaya tiada sesiapa pun yang boleh mempertikaikan atau mempersoalkan keputusan pilihanraya nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails