Selamat Datang

Jumaat, 30 Oktober 2009

Kufur Ni'mat , Negara Tenat


Dizaman yang serba maju dan canggih ini, tidak hanya orang yang miskin dan tidak berharta sahaja yang berhutang. Malahan mereka yang kaya dan berharta juga menanggung bebanan hutang. Keadaan ini berlaku kerana terlalu mengikut kehendak hawa nafsu yang berlebih-lebihan. Dalam kata lain, mereka ini telah berbelanja melebihi kemampuan atau berbelanja berlebih-lebihan dengan membeli barang-barang yang tidak perlu. Mereka juga berbelanja bagi barang-barang yang tidak sesuai dengan kehidupan dan kemampuan mereka.

Mereka ini sanggup berhutang bagi membeli rumah, kereta, peralatan hiasan dan perabot yang mewah. Rumah yang telah sempurna diubahsuai lagi menjadi lebih besar dan luas. Kenderaan yang baik ditukar dengan kereta yang lebih besar atau lebih mewah. Perabot rumah yang sedia ada digantikan dengan yang mahal dan lebih cantik lagi. Semuanya ini menambahkan lagi perbelanjaan dan hanya semata-mata untuk memenuhi tuntutan hawa nafsu sahaja. Dalam keadaan kewangan atau pendapatan yang tidak mencukupi terpaksalah pembelian tersebut dibuat secara berhutang.

Akhirnya hutang menjadi beban yang sudah tidak lagi dapat ditanggung lagi. Maka bebanan hutang yang tidak dibayar sudah menjadi hutang lapuk. Hutang ini seterusnya ditanggung oleh negara seperti hutang cukai tanah, hutang peribadi, hutang pinjaman perniagaan dan sebagainya. Jumlah hutang ini sangat besar dan sekiranya ia dibayar maka ia dapat menjana ekonomi negara dengan lebih besar lagi.Oleh itu waspadalah dengan perbelanjaan yang dibuat agar tidak dibebani oleh hutang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails